British Steel har sikret sig en større, tysk kontrakt på jernbaneskinner og skal levere omkring 20.000 ton 120 meter skinner til Deutsche Bahn, der er Europas største indkøber af skinner.

Aftalen er kommet i stand, efter British Steel har investeret £1 million i produktionsapparatet, så man kan producere de længere skinner. Både aftalen med Deutsche Bahn og den nye 120 meter skinnekapacitet medfører bedre konkurrenceevne for British Steel på det bredere, europæiske marked.
-Det, at vi får leverancen af et nyt produkt til et større jernbaneselskab som Deutsche Bahn er et betydeligt resultat, og det demonstrerer vor resultatorienterede tilgang til produkt- og serviceinnovation, siger Peter Smith, der er Managing Director hos British Steel.
-Det viser også, hvordan udvidelsen af vores produktområde hjælper os til at komme ind på nye markeder, og hvordan vi kan samarbejde med kunder, så vi bliver den foretrukne, strategiske partner i levereringskæden, siger han videre og fortsætter:
-Vi har tidligere arbejdet med Deutsche Bahn, men dette er den første kontrakt, vi har opnået som British Steel, og vi håber, at dette er begyndelsen til en langvarig forbindelse mellem vore firmaer.
Før investeringen var den længste skinne, British Steel kunne fremstille, 108 meter lang – det er en standardlængde på det engelske hjemmemarked. Men mange europæiske jernbanelinjer er imidlertid baseret på længder af 60 og 120 meter. Der er nogle europæiske kunder, der accepterer 60 meters længde, som kan svejses sammen til 120 meter, men de fleste foretrækker at få færre svejsninger, så de vil have 120 meter valset længde.
British Steel leverer skinner til hele verden fra deres valseværker i Scunthorpe og Hayange. Der er også etableret et succesrigt jernbanelogistikcenter i Lecco, Norditalien.
Investeringen medfører, at British Steel er på forkant med produktionen af skinner og kan fungere som katalysator for yderligere leverance af skinner i lang længde til Europa.
Den første kontrakt løber i 21 måneder, og de nye 120 meter lange skinner bliver leveret til Tyskland gennem Euro-tunellen. Behovet for kortere længder som 60 meter kan opfyldes ved at udnytte fleksibiliteten i begge værker.
-Vores ingeniør- og udviklingshold har udført et glimrende stykke arbejde med at udvide produktionskapaciteten, så vores skinneprodukter og udvalg af størrelser kan fortsætte med at være præcist tilpasset til forholdene ved skinnelegemer, skinnetyper, miljømæssige forhold samt en masse andre variabler, siger Peter Smith og tilføjer:
Dette sikrer, at hver eneste skinne, vi leverer, giver optimal ydelse gennem hele levetiden, og dermed garanterer vores kunder – og deres kunder – en førsteklasses service.