Der er ingen tvivl om, at fremtiden vil bringe strengere sikkerhedsbestemmelser for valg af driftstilstand – eksempelvis ved service eller indkøring. Men Bihl+Wiedemann ville ikke være Bihl+Wiedemann, hvis ikke de fandt på en enkel løsning på dette: Et nyt, certificeret modul i firmaets Safety Monitor program gør det muligt at vælge en sikker driftstilstand på alle niveauer op til ’PLe (Performance Level)’, udelukkende ved at bruge ASi via standard HMI’er. Det gør det nemt for brugeren at drage fordel af de forskellige systemfordele ved AS-Interface selv i tider med skærpede standarder.
Der har længe været en livlig debat i automatiseringsverdenen, og den bliver ikke mindre, men tager tvært imod til. Imens er der kommet nogle få standarder, der præciserer, hvad emnet for debatten er: en sikkerhedsrelateret vurdering af valget af driftstilstand.
Årsagen til stramningen af de lovkrav, der allerede er gennemført på nogle områder, og som allerede er planlagt i andre, er tydelig: Når der skiftes mellem de forskellige, specielle driftstilstande, slukkes der automatisk for mange sikkerhedsrelaterede komponenter og funktioner som eksempelvis sikkerhedsdøre, sikkerhedsafbrydere eller reduceret hastigheder. Dette øger selvfølgelig ikke kun risikoen for skader på maskineriet, men udgør primært en risiko for personskader.
Enkelhed er topprioritet ved konfiguration af driftstilstande
Blandt de mest almindelige grunde til at vælge en speciel driftstilstand er eksempelvis indkøring af en maskine efter ændring af værktøjer. Indkøring kan også gøres væsentligt lettere, hvis det er muligt at vælge specifikke driftstilstande for forskellige systemsektioner. Og når der skal foretages service- og rengøringsarbejde i store systemer, kan der spares værdifuld produktionstid, hvis kun de sektioner, der rent faktisk arbejdes med, kører i vedligeholdstilstand, mens alle de øvrige sektioner forbliver i automatisk tilstand.
Ved valg af sikker driftstilstand er det således vigtigt, at der anvendes den korrekte beskyttelsesfunktion til den aktuelle situation. Utilsigtet omskiftning eller samtidig aktivering af flere driftstilstande skal naturligvis forhindres. Når man konfigurerer de enkelte driftstilstande, skal enkelhed altid have den højeste prioritet, og dette starter allerede med det interface, der bruges til at foretage omstillingen. Et vigtigt mål ved valg af sikker driftstilstand er at minimere driftspersonalets fristelser til vilkårligt at manipulere med systemets beskyttelsesanordninger. Den bedste måde at gøre dette på er at gøre omstillingsoperationen så bekvem som muligt for brugeren ved hjælp af et HMI med fleksibelt sprog, let forståelige symboler og et enkelt layout af de enkelte elementer på skærmen.
Alt dette stod i specifikationerne hos udviklerne hos Bihl+Wiedemann, da de begyndte deres arbejde. Det resulterede i en løsning, der både ud fra et bruger- og programmørsynspunkt giver maksimal fleksibilitet og effektivitet ved at indbygge den komplette intelligens, der ligger i det sikre valg af driftstilstand i et enkelt, certificeret AS-Interface Safety at Work Safety Monitor. Med blot dette ene modul kan i alt seks forskellige systemsektioner med hver fem forskellige driftstilstande konfigureres til at dække stort set alle mulige anvendelser. Afdelingen for træ og metal i Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung (DGUV) definerer eksempelvis følgende fem ’Modes of safe operations’ (MSO): manuel drift med åbne døre og manuelt styret bevægelse, automatisk tilstand med fuldt aktiveret sikkerhedsteknologi, indkøringstilstand med reduceret hastighed, aktiveringskontakt og nødstop, automatisk tilstand med manuelt indgreb ved fuld hastighed og endelig service-tilstand, hvis egenskaber er defineret af fabrikanten.
Konceptet gør livet lettere for brugere og programmører
Med denne løsning fra Bihl+Wiedemann garanterer den universelle og standardiserede interface-platform OPC UA ekstremt enkel integration og diagnosticering ved valg af sikker driftstilstand. Ved at bruge en ikke-sikkerhedsenhed, som eksempelvis et standard HMI, der er tilstrækkeligt til sikket valg af driftstilstand, er livet gjort lettere for brugerne. Takket være en grafisk præsentation, der er mulig på et sådant display, bliver proceduren en meget simpel og intuitiv funktion på maskinen.
Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er Bihl+Wiedemann-konceptet også fleksibelt. Adgang til valg af sikker driftstilstand kan styres på to forskellige måder: enten ved hjælp af en 2-kanals, sikker indgang eller ved hjælp af et elektronisk nøglesystem kombineret med en særlig procedure.
Mens den førstnævnte måde typisk implementeres ved brug af en sikker nøgleomskifter, anvendes et transponder-teknologibaseret system, såsom EKS FSA fra Euchner, typisk til den anden måde, der består af en læserstation og en eller flere nøgler med programmerbar hukommelse. Dette kræver to definerede signaler: For det første et ikke-sikkert ’Chip inserted’-signal og samtidig et gyldigt kodeord, der læses fra nøglen, og som giver tilladelse til valg af driftstilstand. Der er i alt fem gyldige kodeord, der kan bruges til enkelt at implementere forskellige autorisationsniveauer. Dette betyder, at modulet eksempelvis kan konfigureres således, at en serviceoperatør med sin elektroniske nøgle kan vælge andre driftstilstande end systemets aktuelle operatør.
Desuden giver et system, som dette, mulighed for på nøglen at lagre yderligere oplysninger og data – som eksempelvis procesparametre – og sende disse til controlleren.
Fra nu af er modulet indbygget i alle nye enheder
Det innovative modul til valg af sikker driftstilstand er allerede integreret i den nye Bihl+Wiedemann ASi Safety Gateway med integreret sikkerhedsmonitor til PROFIsafe via PROFINET (BWU3823). Denne kraftfulde Gateway med Double Master, den åbne kommunikationsprotokol OPC UA, web-server og mange andre funktioner tilbyder i øjeblikket, hvad der sikkert er den mest kraftfulde platform for fremtiden i virksomhedens sortiment. ’Men det er selvfølgelig bare begyndelsen’, siger adm. direktør Jochen Bihl, Bihl+Wiedemann GmbH. ’Fra nu af er modulet planlagt til indbygget i alle nye enheder – herunder også i versioner, der ikke er i high-end programmet.’
Dette skyldes, at i tider med strengere sikkerhedsstandarder er dette en ting, der er sikker for medstifteren af Bihl+Wiedemann: ’Jeg ser ikke på sikker driftstilstand for AS-Interface som noget, der bare er rart at have, men snarere som et ’must’. Vi har altid ønsket at gøre tingene så lette som muligt, for at vore kunder kan drage fordel af de mange fordele ved systemet. I lyset af stadig mere komplekse applikationer er det noget vi i dag ønsker mere end nogensinde.’