Mange produktionsvirksomheder famler i det digitale landskab og har mere end svært ved at prioritere, hvilke teknologier de skal investere i. Det viser en dugfrisk global undersøgelse fra IFS, der tager temperaturen på den digitale modenhed i produktionsindustrien.
De allerfleste produktionsvirksomheder ved godt, at de er nødt til at investere i digitalisering for at overleve på den lange bane. Alligevel kan under 10 pct. kategoriseres som digitale frontløbere, viser en ny undersøgelse fra IFS. 815 produktionsvirksomheder har deltaget i den globale undersøgelse, som afslører nogle alarmerende kendsgerninger. Fx svarer hele 65 pct., at de er gået i stå på de tidlige stadier af digitalisering uden konkrete planer for, hvordan de skal komme videre.
Samtidig erkender 82 pct., at et stærkere commitment til teknologi af altafgørende for deres virksomheds fremtid, og at den ikke vil overleve mere end 1-3 år, hvis den forbliver i det nuværende digitale vadested.
IFS-undersøgelsen afdækker en stor handlingslammelse i produktionsindustrien, som gør, at virksomhederne står mere eller mindre stille digitalt. 80 pct. af produktionsvirksomhederne er således ude af stand til at prioritere forskellige teknologiske indsatsområder i undersøgelsen og markerer dem alle som “væsentlige”.
Denne handlingslammelse forværres, når man kigger inden for i virksomhederne, hvor forventningerne til digitalisering stikker i mange retninger afhængigt af, hvor i organisationen man befinder sig. Næsten alle ledere (94 pct.) mener, at cloud computing er den vigtigste teknologi i forhold til digitalisering, mens 84-85 pct. af medarbejdere i driftsorganisationen prioriterer digitale tvillinger og AI over alt andet. I topledelsen mener 81 pct. til gengæld, at IoT er afgørende for digitalisering.
De få digitale frontløbere
Produktionsindustriens få digitale frontløbere er ikke bare foran, men vinder på flere parametre. De investerer 45 pct. af deres budgetter i digitalisering, har tydelige strategier og investerer med et klart fokus på ROI. De er også væsentligt mere optimistiske end efternølerne. Både i forhold til markedsturbulens, afbrydelser i forsyningskæder og klimaforandringer mener over en fjerdedel (28 pct.) af de digitale frontløbere, at de kan ride stormen af i mindst fem år uden at skulle foretage yderligere investeringer.
Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Censuswide på vegne af IFS. Den er gennemført blandt 815 ledere i produktionsvirksomheder med en omsætning på 150 millioner GBP eller derover i 19 lande verden over, herunder Norden.