Regeringen misser en oplagt mulighed for at sikre alle elevers digitale kompetencer og dannelse i folkeskolen, når digital teknologiforståelse kun bliver et valgfag.
Det er rigtig positivt, at regeringen vil have mere teknologiforståelse i folkeskolen. Men udspillet fra regeringen om en ny folkeskole sikrer desværre ikke, at alle elever får den nødvendige indsigt i den digitale verden, så længe digital teknologiforståelse ikke bliver et selvstændigt og obligatorisk fag for alle elever i folkeskolen.
Det mener formand i Ingeniørforeningen, IDA Laura Klitgaard, der naturligvis er glad for, at regeringen omsider vil rykke på at få digital dannelse og digitale kompetencer ind i skolen. Men omvendt ærgrer hun sig over, at digital teknologiforståelse kun bliver et valgfag.
-Digital teknologi fylder mere og mere i vores samfund, i vores hverdag og sociale liv, og udviklingen gør, at vi skal klæde vores børn ordentligt på. Hvis faget ikke kommer på skoleskemaet hos alle elever, er jeg bange for, at vi taber alt for mange, og at faget ikke får godt nok fat, siger hun.
Laura Klitgaard, der også sidder for bordenden i den teknologiske alliance Engineer the Future, håber derfor, at der politisk kan laves en aftale, hvor digital teknologiforståelse bliver et obligatorisk fag på skoleskemaet, og ikke kun bliver et valgfag.
-Hvis alle børn og unge skal vokse op med lige muligheder for at anvende, udvikle, forstå og tage kritisk stilling til digitale teknologier, skal der handles nu. Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps. Hvis vi skal skabe nye generationer, der faktisk er digitalt indfødte, er der ingen tid at spilde, siger hun.
Digitale løsninger er ifølge IDAs formand en integreret del af hele den måde vores liv og vores samfund er indrettet på i dag, og på sigt vil digitaliseringen komme til at fylde meget mere.
-Derfor er der også et stort behov for, at alle skolebørn lærer at forholde sig kritisk til teknologierne, forstår hvordan de påvirker vores liv og samfund, og at de også på basalt niveau lærer at konstruere og designe med digitale værktøjer, eksempelvis ved at programmere og mestre computersystemer, siger Laura Klitgaard.