Det er ikke længere et spørgsmål, om brugen af kunstig intelligens vil gavne fødevareindustrien – men hvornår og hvordan. Samtidig er det vigtigt, at de enkelte virksomheder gør sig overvejelser om, hvordan den fremstormende teknologi kan hjælpe netop deres virksomhed. Det er temaet for konferencen ”AI og digitalisering i fødevareindustrien – Nye veje og muligheder”, som Teknologisk Institut afholder den 6. november i Taastrup.
I en tid hvor teknologisk innovation er afgørende, står fødevareindustrien over for en unik mulighed for at anvende AI til at forbedre effektiviteten og bæredygtigheden. Teknologisk Institut har længe rådgivet industrien om at udnytte AI’s potentiale, og konferencen har til formål at samle aktører til at dele viden og erfaringer.
-I løbet af de sidste 20 år har der været en massiv udvikling inden for kunstig intelligens og med fremkomsten af sprogmodeller som ChatGPT er kunstig intelligens næsten blevet allemandseje. Mit bud på fremtiden er, at virksomhederne kommer til at bruge kunstig intelligens til at tage store skridt fremad inden for produktudvikling, produktion, kvalitetskontrol og salg for bare at nævne nogle eksempler, siger Thomas Terney.
Thomas Terney, som indleder konferencen, er en af Danmarks førende eksperter inden for kunstig intelligens og digitalisering. Han har en ph.d. i kunstig intelligens og har arbejdet med nogle af Danmarks største virksomheder for at hjælpe dem med at navigere i en digital fremtid.
Terney fremhæver, at AI kan revolutionere produktionsprocesser ved at automatisere rutineopgaver, forbedre effektiviteten og skabe nye muligheder for innovation. Han påpeger også, at indførelsen af AI kræver en grundlæggende gentænkning af organisationsstrukturer og magtforhold i virksomhedsorganisationerne.
Fremtidsscenarier
Ved konferencen vil der også være oplæg om anvendelsen af modeller og AI til optimering af biologiske processer i fødevareindustrien fra Morten Arendt Rasmussen, som er professor i fødevaremikrobiologi ved KU Food.
Et konkret eksempel på AI i produktionen vil blive fremlagt af Manager for Data & Innovation Martin Jørgensen fra Danish Crown. Nye trends i AI – og hvordan de kan bruges i produktionen – vil blive præsenteret af Roman Jurowetzki, Associate Professor i Innovation Studies og Applied Data Science ved Aarhus Universitet.
Desuden vil en række specialister i kunstig intelligens fra Teknologisk Institut fremlægge deres fremtidsscenarier inden for kunstig intelligens. Blandt andet vil specialist i digital transformation, seniorkonsulent Cathrine Lippert, give gode råd om, hvordan man konkret kan komme i gang med brug af kunstig intelligens i en fødevarevirksomhed.
Med afsæt i konkrete usercases peger hun på tre afgørende elementer: Først bør man identificere de områder, hvor AI kan skabe mest værdi, såsom kvalitetskontrol eller produktudvikling. Desuden er det essentielt at have fokus på solidt datamanagement og sikkerhed, da AI-systemer er afhængige af pålidelige data. Endelig anbefaler hun virksomhederne at starte med mindre pilotprojekter for at høste erfaringer, før man implementerer AI i større skala.
-AI er ikke længere en fjern fremtidsteknologi, men en nutidig nødvendighed for fødevarevirksomheder, der ønsker at forblive konkurrencedygtige. De, som tager proaktive skridt nu, kan positionere sig på forkanten af den AI-drevne transformation af fødevareindustrien, siger Cathrine Lippert, Teknologisk Institut.
Konferencen er støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt Svineafgiftsfonden og afholdes af Teknologisk Institut i samarbejde med Food & Bio Cluster Denmark og IDA Levnedsmiddelselskabet.
Læs mere om konferencen her.