I går (den 2. oktober) slog en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltog over hele landet. I det midtjyske var Grundfos ét af de steder, det skete. Her skulle 54 gymnasieelever dyste i at bygge pumper ved hjælp af Lego, på opdagelse i AI og undersøge, hvordan man renser vand. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
Op mod 4000 børn og unge fra grundskoler og gymnasier fra hele landet deltog i går i den årligt tilbagevendende Science Day. I år lagde de vejen forbi 88 forskellige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner – herunder Grundfos i Bjerringbro.
Det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde, Naturvidenskabernes Hus, står bag indsatsen. Og det handler i høj grad om at komme fordomme til livs og sikre diversiteten på arbejdspladserne.
-Science Day handler om diversitet og om at give alle på tværs af køn og baggrund mulighed for at se sig selv i en uddannelse inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag. Undersøgelser viser, at en høj grad af mangfoldighed blandt kolleger medvirker til social samhørighed, trivsel i teams og større innovation. Desuden er der mange flere muligheder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, end de fleste tror. En del bliver overraskede over de mange muligheder både som faglært og med en videregående STEM-uddannelse, ikke mindst inden for den grønne omstilling, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.
-Ved at deltage i Science Day får de unge via et besøg på en virksomhed, hvor de møder en rollemodel og selv arbejder hands-on med cases fra virksomheden, et blik ind i en verden, som ikke alle kender til. På den måde skabes der gode, inspirerende fortællinger, som de unge kan se sig selv i. Og som land har vi også brug for flere hænder inden for de tekniske og naturvidenskabelige fag, hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, siger hun videre.
Ny viden og ændret forståelse
Evalueringer fra tidligere år viser, at både lærere og elever er glade for at deltage. Sidste år svarede 78 procent af de deltagende lærere for eksempel, at de var enten helt eller delvist enige i, at de havde fået ny viden om uddannelses- og karrieremuligheder for deres elever. Og 65 procent af eleverne svarede, at de var helt eller delvist enige i, at de ved at deltage i Science Day havde fået ændret forståelsen for, hvem der arbejder med og kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Det billede kan de hos Grundfos nikke genkendende til. De fik besøg af 57 gymnasieelever fra HTX i Skanderborg. Og det er virkelig noget, virksomheden prioriterer.
-At deltage i Science Day er en vigtig prioritet for Grundfos, fordi vi ønsker at inspirere og motivere den næste generation af ingeniører, forskere, og andre tekniske fag. Ved at engagere os med unge kan vi ikke kun dele vores passion for innovation og bæredygtighed, men også sikre, at vi fortsat har adgang til de bedste og mest kreative hoveder i fremtiden. Science Day giver os en unik mulighed for at vise, hvordan teknologi kan bruges til at løse nogle af verdens største udfordringer indenfor vand og klima, og vi er stolte af at være en del af denne bevægelse, siger Henrik Hermann, der er CSR Specialist hos Grundfos og projektleder for Science Day hos Naturvidenskabernes Hus.
Science Day er en af de store, landsdækkende indsatser, som Naturvidenskabernes Hus står bag og bliver i år afholdt for 11. gang.