En række af verdens store dækfirmaer arbejder i disse år målrettet mod en fremtid, hvor bilers dæk er lavet helt af genanvendelige og genbrugsmaterialer. Det gælder også Michelin, der i sommer testkørte et nyt dæk, der består af 71 prct. bæredygtige materialer – herunder carbon black og metaller udvundet fra udtjente dæk, genanvendt PST-plast fra flasker og bionedbrydelige materialer som hø, appelsinskaller og risskaller.
Testkørslen skete med en Porsche GT4 e-Performance, der dermed bidrog til endnu en gang at løfte barren på vejen mod det 100 pct. bæredygtige bildæk.
Netop det, at det var en højtydende, fuldelektrisk sportsvogn fra Porsche, der indtog Michelins testbane på det nye sæt dæk, understreger en vigtig pointe: Det er nemlig ikke i sig selv nok at udvikle dæk lavet af mere bæredygtige materialer. Fremtidens gradvist mere bæredygtige dæk skal også kunne levere samme – hvis ikke bedre – egenskaber end de dæk, vi kender i dag. Blandt andet i form af sikre egenskaber under maksimalt pres og lang holdbarhed.
Dertil kommer, at det er et afgørende mål for Michelins indsats, at dæk lavet af bæredygtige kilder som genanvendte materialer, affaldsbiomase, mm. kan skaleres til masseproduktion og ikke kun produceres i små serier eller enkelte dækmodeller.
Michelins globale forskning- og udviklingsteam beskæftiger mere end 6.000 ingeniører, kemikere og forskere i arbejdet med at udvikle fremtidens 100 pct. bæredygtige dæk. Hver år investerer selskabet mere end én mia. Euro i forskning og udvikling.