Faglærte og ufaglærte i industrien skal have styrket deres AI-kompetencer for at kunne indfri det potentiale, som nye AI-værktøjer skaber i industrien. Det er konklusionen i en ny analyse, som Teknologisk Institut har udarbejdet for Dansk Metal, 3F Industri og DI.
Hvad betyder AI for fremtidens kompetencekrav til faglærte og ufaglærte i industrien?
Det spørgsmål er omdrejningspunktet i en ny analyse, som netop er landet fra Teknologisk Institut, og som Dansk Metal, 3F-Industri og DI i fællesskab har taget initiativ til.
Den fremadstormende teknologi har nemlig potentiale til at øge effektiviteten og produktiviteten i virksomhederne. For at realisere de gevinster, AI kommer med, kræver det, at både faglærte og ufaglærte har de relevante kompetencer til arbejdet med AI, lyder det i analysen.
It-kompetencer er en forudsætning
Ifølge interviewpersonerne i analysen omfatter de nødvendige kompetencer bl.a. grundlæggende digitale færdigheder, kritisk forståelse af generativ AI, effektive prompts samt sikker og systematisk omgang med data.
I analysen indgår flere casevirksomheder. Herunder Novo Nordisk, som ser flere anvendelsesmuligheder for generativ AI. Hos Novo Nordisk arbejder man på at integrere generativ AI til at understøtte medarbejdere i produktionen og gøre det lettere for dem at interagere med produktionssystemer. Læs mere på side 18 i analysen på linket nederst.
-Analysen understreger behovet for at fokusere på de grundlæggende it-kompetencer, fordi de er en forudsætning for, at ufaglærte og faglærte lykkes med AI i industrien. Samtidig er det en påmindelse om, at vi konstant skal følge med og sikre, at AMU-udbuddet modsvarer kompetencekravene på arbejdsmarkedet, siger Pia Maul Andersen, næstformand for industrigruppen i 3F og næstformand for Industriens Fællesudvalg.
På baggrund af analysen foreslår Teknologisk Institut bl.a., at der udvikles separate efteruddannelseskurser til henholdsvis generativ AI og maskinlæring, der både har introducerende og avancerede niveauer.
Efteruddannelse giver bedste vilkår overfor nye teknologier
Analysen nævner specifikt, hvordan brugen af generativ AI kan fremhæve en digital kløft mellem dem, der kan håndtere digitale værktøjer, og dem, der er digitalt udfordrede. Og derfor er efteruddannelse også i fokus hos DI.
-I DI har vi et meget stort strategisk fokus på AI, og derfor er det også vores ønske, at virksomhederne får alle de gevinster ud af teknologien i form af fx øget effektivitet og produktivitet, som de kan. Analysen her viser meget tydeligt, at kompetencer er centrale for at nå i mål, siger Signe Tychsen Philip, vicedirektør i DI og næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
Hos Dansk Metal er de opmærksomme på det kompetencegab, der er visse steder i industrien, blandt faglærte, hvis uddannelse efterhånden har nogle år på bagen.
-De faglærte i industrien er godt klædt på, med de uddannelser de har. Men vi kommer ikke udenom, at de for nogens vedkommende ligger en del år tilbage. Derfor er der behov for at efteruddanne sig for at stå stærkest muligt overfor de teknologier, der vinder frem, som fx AI, siger Peter Faber, forbundssekretær i Dansk Metal.
På industriens område findes der allerede et AMU-kursus i grundlæggende AI, som tilbydes til virksomheder og medarbejdere.
Læs analysen, som Teknologisk Institut har udarbejdet for Dansk Metal, 3F Industri og DI her.