Hvorfor skal jeg bruge penge på at uddanne min medarbejdere? Tænk nu hvis de stopper og går over til konkurrenten. Det er korrekt, men forestil dig det modsatte scenarie; at du ikke uddanner dine medarbejdere – og de bliver. Rigtig mange virksomhedsledere har heldigvis erkendt, at dette scenarie ikke er smart for virksomheden, for efteruddannelse af medarbejderne er højt prioriteret i erhvervslivet over hele verden. Dette er også resultatet af en undersøgelse foretaget blandt design- og fremstillingsvirksomheder for Autodesk og offentliggjort af NTI Danmark. Undersøgelsen viser, at uddannelse af medarbejderstaben prioriteres højt af virksomhedsledere over hele verden.
En undersøgelse foretaget blandt design- og fremstillingsvirksomheder for Autodesk og offentliggjort af NTI Danmark viser, at uddannelse af medarbejderstaben prioriteres højt af virksomhedsledere over hele verden. Hele 85 pct. af ledere i Norden siger, at det er meget vigtigt for forretningen at opdatere medarbejdernes kompetencer. De nordiske ledere overgås kun af tyrkiske og mellemøstlige ledere, hvor henholdsvis 89 og 87 pct. siger, at efteruddannelse af deres medarbejdere har meget høj prioritet.
At denne fokus på efteruddannelse og medarbejdernes kompetenceniveau har givet pote, ses tydeligt i et andet af undersøgelsens resultater. Nemlig at virksomhedsledernes bekymring for ikke at have adgang til kompetente medarbejdere overordnet er faldet fra 64 pct. i 2023 til 43 pct. i 2024.
Medarbejderen har også selv et ansvar for og interesse i at være opdateret rent uddannelsesmæssigt.
-Det kan godt være, det er arbejdsgiveren, der betaler for efteruddannelsen. Men arbejdsgiveren er ikke eneansvarlig for, at kompetenceniveauet i virksomheden bevares. Det er i mindst lige så høj grad i medarbejdernes egen interesse at være i topform rent uddannelsesmæssigt. I mange virksomheder er det allerede en fast del af MU-samtalen at tale om uddannelse. Hvis ikke det er i din virksomhed, vil det være et meget relevant element at tage med. Det kan godt være, at medarbejderen tager uddannelsen med sig, hvis de stopper. Men det er et faktum, at hvis du ikke har medarbejdere ansat, der har evnen til at arbejde med digitale værktøjer, så vil din virksomhed blive fravalgt til en lang række projekter, fordi andre virksomheder er mere digitalt klar end din, fortæller Johan Harrestrup, adm. direktør for NTI Danmark.
Efteruddannelse som employer branding
Efteruddannelse er desuden vejen frem, hvis man ønsker at tiltrække nye medarbejdere. 71 pct. af de adspurgte virksomhedsledere mener, at digital modenhed tiltrækker nye talenter. På spørgsmålet om virksomhedernes største udfordring i forbindelse med den aktuelle knaphed på dygtige medarbejdere, svarer 25 pct., at det er at skabe et stærkt employer brand og en robust kultur. 21 pct. mener, at det handler om efteruddannelse og udvikling af de eksisterende medarbejdere. Mens kun 7 pct. siger, at det handler om løn, fordele og frynsegoder.
Fremtidens mest efterspurgte kompetencer
Hvad er det så, medarbejderne skal kunne i fremtiden? Undersøgelsen viser, at den mest efterspurgte kompetence, næsten uanset hvad man arbejder med, er evnen til at implementere og arbejde med AI. Digital projektledelse og andre digitale kompetencer er en anden meget efterspurgt kompetence hos fremtidens medarbejdere.
-Det kommer sikkert ikke som nogen overraskelse, at kompetencer inden for AI er en efterspurgt vare. Men generelt handler det om at sikre, at medarbejderne uddannelsesmæssige niveau ikke alene matcher de aktuelle projekter, men også at de vil kunne håndtere fremtidige opgaver – uanset hvilken teknologi der er tale om. Her kommer vi helt sikkert til at opleve en stor efterspørgsel efter medarbejdere, der med digitale værktøjer kan håndtere de mange lovkrav for eksempel i forbindelse med dokumentation af bæredygtighed omkring materialevalg, ved opførelse af nye byggerier eller lignende, siger Johan Harrestrup afslutningsvis.
Om undersøgelsen
Autodesk har interviewet 5.399 brancheledere, fremtidsforskere og eksperter fra følgende brancher: arkitektur, teknik, byggeri og drift, design og fremstilling samt medier og underholdning. Undersøgelsesdata er blevet opdelt efter globale regioner: Asien-Stillehavsområdet (APAC), som omfatter svar fra Australien, Kina, Indien, Japan og Sydkorea; Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), med svar fra Frankrig, Tyskland, Italien, Mellemøsten, Holland, Norden, Spanien, Tyrkiet og Storbritannien; og Nord- og Sydamerika (AMER), med svar fra Brasilien, Canada, Mexico og USA.
Læs undersøgelsen her.