I forskningsprojektet LSP Ship Factory vil forskere fra SDU sammen med danske værfter og virksomheder automatisere dele af skibsproduktionen med kæmpe robotter, AI og digitale værktøjer og derved lette produktionen af alt fra færger til fregatter. Projektet er støttet af Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.
Der er massiv mangel på hænder og hoveder i den maritime sektor. Det gælder ikke bare i Danmark, det gælder i store dele af verden. Men nu er der måske en løsning på vej. Fremover skal nogle af hænderne og hovederne nemlig sidde på en robot.
Det er i hvert fald ambitionen med et nyt stort forsknings- og innovationsprojekt ved navn LSP Ship Factory. Bag projektet står forskere fra Syddansk Universitet, Danske Maritime og en lang række værfter, private virksomheder og organisationer.
Sammen vil de i løbet af de næste 4,5 år udvikle helt nye automatiseringsløsninger, som ved hjælp af kæmperobotter og digitale værktøjer vil kunne lette produktionen af alt fra færger til fregatter.
-LSP Ship Factory kommer til at danne ramme for en utrolig vigtig udvikling, hvor automation, digitalisering og robotteknologi i storskala-produktion vil blive forenet med produktionen af skibe. Vi forventer, det vil give den maritime industri helt nye produktionsmuligheder, styrke konkurrenceevnen og forhåbentlig bidrage til at afhjælpe fremtidens mangel på arbejdskraft, siger Jenny Braat, der er CEO i Danske Maritime.
Udviklingen af løsningerne kommer til at foregå på SDU’s Center for Large Structure Production (LSP).
Centerets fysiske rammer er lige nu under opførelse på Odense Havn, herunder også den unikke 10 meter høje portalkran udstyret med fire synkroniserede robotarme, der kan betjene ikke blot svejseudstyr, malersprøjter og slibeskiver, men også udnytte kameraer til at efterprøve arbejdets kvalitet, scannere til verificering af måltolerancer og augmented reality til støtte for monteringsopgaver.
Robotter producerer skibsmoduler ud fra en virtuel 3D-model
-Lige nu er produktionen af skibe i høj grad afhængig af manuelt arbejde, som er svær at finde, og industrien har traditionelt set været meget vanskelig at automatisere, fordi det foregår i så stor skala. Det er det problem, vi kan løse i LSP, siger professor Christian Schlette, der er leder af SDU LSP.
-Vi har udstyret og kompetencerne til at udvikle, afprøve og implementere automatiseringsløsningerne, så virksomhederne ikke behøver at investere i noget meget dyrt udstyr, som de så først derefter kan begynde at tilpasse netop deres produktion, fortsætter hun.
Tanken er, at robotterne skal kunne gå i gang med at producere skibsmoduler og -elementer med automatisk programmering direkte fra en virtuel 3D-model af skibet. Det har potentialet til at revolutionere hele den maritime sektor.
-Målet er, at vi kan øge graden af automation og digitalisering i produktionen af meget store stålelementer i Danmark og derigennem også styrke vores konkurrenceevne. Hensigten er effektivt at kunne producere også større stålsektioner i Danmark. Desuden vil projektet kunne mindske behovet for arbejdskraft på områder, hvor vi ser ind store fremtidige udfordringer pga. mangel på kvalificerede medarbejdere, siger Jenny Braat fra Danske Maritime.
-Det er utrolig positivt med de mange medlemsvirksomheder, der deltager i projektet, som jeg har store forventninger til. Vi har et tårnhøjt, fælles ambitionsniveau og ser meget frem til at komme rigtigt i gang, afslutter hun.
LSP Ship Factory er et forsknings- og innovationsprojekt støttet af Innovationsfonden. Det løber i 4,5 år.
Der er i alt 15 partnere involveret i projektet: SDU Center for Large Structure Production (LSP), Danske Maritime, Inrotech A/S, FORCE Technology, Simfact ApS, Fayard A/S, Orskov Yard A/S, Karstensens Skibsværft A/S, Søby Shipyard A/S, Tuco Marine Group A/S, SDU Mechanical Engineering, Odense Maritime Technology A/S, Hauschildt Marine A/S, SH Group A/S og Odense Robotics.
Projektet har fået 33 millioner kroner i støtte fra Innovationsfonden og har et samlet budget på 47 millioner kroner.