En rundspørge, som konsulentvirksomheden Capgemini har lavet blandt topledere og chefer i større danske virksomheder, understreger, at digitale investeringer fortsat er højt på agendaen. Trods global ustabilitet forventer seks ud af 10 at øge investeringerne i digital teknologi i 2025. Særligt Cloud, GenAI og robotautomatisering er i fokus. Hver femte svarer samtidig, at virksomhedens digitale transformation kun lige er begyndt. Det understreger vigtigheden af, at dansk erhvervsliv holder foden på speederen, når det gælder forretningskritiske teknologiinvesteringer, fastslår direktør.
For at afdække, hvordan danske virksomheder forventer at investere i digitale teknologier i 2025, har Capgemini Danmark lavet en rundspørge blandt topledere og øverste chefniveau i større danske virksomheder. Her svarer et klart flertal (59 pct.), at virksomhedens digitale investeringer stiger til næste år. Kun 18 pct. forudser, at investeringer stagnerer, og blot 2 pct. forventer et fald.
-Der er et stort behov for, at danske virksomheder på tværs af brancher prioriterer den digitale omstilling af forretningen. Det vi ser er, at mange har taget investeringsbeslutninger i forhold til avancerede teknologier inden for software, AI og data science. Men udfordringen er at skalere fra mindre use-cases til reel forankring i forretningen og derigennem skabe varig forretningsværdi. Derfor er det positivt, at vi sporer en fortsat investeringslyst hos de danske selskaber, siger Thomas Brun, direktør for management consulting i Capgemini Danmark Invent.
Ifølge rundspørgen ligger det gennemsnitlige investeringsniveau i virksomheder med 500-1000 ansatte på 10 til 20 pct., mens virksomheder med mere end 1000 ansatte gennemsnitligt afsætter 15 pct. af investeringsbudgettet til digitalisering og teknologi.
Cloud, GenAI og robotautomatisering er i fokus
Særligt Cloud, GenAI og robotautomatisering er i fokus i 2025, viser tallene. Således svarer 65 pct., at det er teknologier, der vil have afgørende indflydelse på virksomhedens succes og konkurrenceevne i de kommende år.
-Der er en generel modning i markedet med hensyn til især GenAI, hvor stadig flere af de store virksomheder er forbi den første teknologifascination. Nu stiller man skarpt på, at investeringer i kunstig intelligens direkte skal understøtte kerneprocesser i forretningen. Så der er gradvist ved at indfinde sig det samme behov for strategiske rådgivning omkring GenAI, som vi oplever i forhold til, at investeringer i cloudteknologi og automatisering giver konkret afkast for forretningen, forklarer Thomas Brun.
Stadig barrierer for den digitale transformation
Der er dog også hår i suppen, viser Capgeminis rundspørge. Særligt tre forhold skiller sig ud, når de øverste ledere skal pege på de største barrierer for at forny virksomheden digitalt. Henholdsvis gamle systemer og teknologisk arv, bekymringer om cybersikkerhed og udfordringer med at skabe digitale stordriftsfordele.
-Når hver femte svarer, at de først lige har taget hul på virksomhedens digitale transformation, matcher det godt vores generelle billede fra det danske marked. Rigtig mange står med en svær, indledende opgave med at komme fri af gamle systemer for reelt at kunne omfavne de teknologier, man godt ved er afgørende for at fastholde momentum i forhold til konkurrenterne, siger han vider og tilføjer:
-Den teknologiske arv er også en væsentlig årsag, når så mange fremhæver udfordringer med at opnå stordriftsfordele på tværs af virksomheden. Eksempelvis kræver det en grundlæggende transformation af den digitale infrastruktur, hvis man vil høste de gevinster, der ligger i blive mere datadrevet.
Topledelsen spiller en central rolle
Syv ud af 10 svarer i Capgeminis rundspørge, at den digitale strategi og de digitale investeringer er forankret i og drevet fra topledelsen. Noget, der ifølge Thomas Brun understreger den udbredte erkendelse af behovet for digital fornyelse på øverste niveau i de danske virksomheder.
-Spørgsmålet er ikke så meget om, men mere hvordan den enkelte virksomhed skal gribe transformationen an. Selv om 63 pct. i vores rundspørge faktisk mener, at man har de rette kompetencer til rådighed for at eksekvere på den digitale strategi, er det en kompleks strategisk øvelse at komme i gang, siger han.
Det er da også kun lidt over halvdelen i rundspørgen, der mener, at bestyrelsen og topledelsen har de nødvendige kompetencer og indsigt til at sikre den digitale transformation. Og hhv. 17 og 21 pct. mener ikke, at topledelsen og bestyrelsen i dag har den nødvendige digitale indsigt og erfaring.
Rundspørgen er gennemført i september 2024 af YouGov og bygger på svar fra 55 erhvervsledere (adm. dir., direktionsmedlem og chef for ledere) i danske virksomheder med mere end 500 ansatte.